Använd webbkameran och öka försäljningen



Cheap Monday har precis släppt en kollektion av glasögon och har valt att sälja dem via Synsam. På hemsidan kan man testa glasögonen via webkameran och då började mina tankar snurra. Vilken idé!


Jag undersökte det lite mer och det finns andra som också använt sig av detta, men då mer på skoj. Undra hur långt man kan gå? Och hur bra det kan bli. För utvecklas detta så känns det som om det endast är början på något smart.


Har du webbkamera tycker jag du ska in och se om glasögonen passar dig eller inte! Till Synsams kampanjsida


Vill du se mer om vad man kan göra, surfa in på dessa länkar:
En skön video
Testa själv


Wall44 - veckans butik V.35



Egentligen skulle jag tipsa om en annan butik som jag hamnade på, en webbutik från ett stort företag. Men jag fick mail med ett tips som jag surfade in på och tycker det är spännande. Det är något som jag faller för, även om butiken inte tilltalar mig till 100% så är den enhetlig och sätter spår på något sätt. Det skapas en känsla som jag inte riktigt kan ta på. Och den är lätt att försåt samt att tavlorna får ett bra utrymme på sidan av allt det vita.

Därför blir Wall44 veckans butik!


Q2 för E-baromentern har kommit



Nu har Q2 för E-baromentern kommit ut, fick den i inboxen igår och det ser bra ut för e-handeln, även om konjekturen drabbat även oss. Internet World har gjort en bra sammanfattning av det hela, den kan du läsa här...

Jonas Arnberg på HUI har sammanfattat det bra med en mening som jag gillar skarpt: "Bedömningen är att e-handeln får fortsatt svaga tider men ändå kommer ur lågkonjunkturen som vinnare." Det tycker jag låter som en riktigt bra framtidsmening.

Vill ni läsa Q2 så bör den komma ut på denna site, annars får ni kontakta Jonas så mailar han den säkerligen till dig.

Alla som har webbshop, det ser bra ut för oss!

Rea i butiken, eller varför inte på Tradera?



Rea är något som butiker ägnar sig åt lite då och då för att få in lite pengar och få bort lager. Jag själv brukar inte lägga rean direkt på sidan utan tänkte tipsa om ett sätt som vi brukar köra, det är att vi kör auktioner på Tradera.

Det absolut bästa med att göra så är att vi får upp ögonen för vår butik hos personer som inte tidigare sett oss. Men kanske bäst av allt, köparen betalar frakten. Detta är helt underbart då frakten kan bli dyrare än det vi tar ut i butiken. Sen får vi också sålt produkter som inte säljer alls i butiken men på Tradera går dem hur lätt som helst. Så har man tagit in en produkt som man själv tror på men som blir en riktig lagerplåga är detta lösningen.

Så detta kan jag tipsa om, det är ett otroligt bra sätt att rensa lagret och uppskattat av våra besökare! Sen är det roligt att testa nya möjligheter till försäljning.

Inreda.com åter på banan!



Då har Inreda.com öppnat igen. Efter att ha gått i konkurs vid diverse felsatsningar är Annelie nu tillbaka, och på bloggen hon hade från konkurs till nystarten verkar hon vara starkare än någonsin.

Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra för henne och att hon får igång affärerna igen så bra som det en gång var.

Personligen så tycker jag butiken är för rörig men det känns som om det är lite hennes styrka. Det jag dock gillar är att man kan få upp varukorgen enkelt och bra var man än är. Sen är hon otroligt duktig på utskick och skicka med saker när man beställer.

Jag är övertygad om att det kommer gå bra, lycka till!

Till inreda.com

Mail Chimp, tjänst för nyhetsbrev



Jag fick ett tips från ägaren till E-handels showcase om en annan tjänst för nyhetsbrev som också verkar riktigt bra. Det är Mail Chimp där du kan skapa dina utskick och få otroligt bra statistik. Jag har inte provat det själv men ska se om jag inte kan göra det för att göra en utvärdering om vilken tjänst som är bäst, Mail Chimp eller Get A Newsletter.

Har du testat Mail Chimp får du gärna skriva om vad du tycker. Surfa in på Mail Chimp och läs mer.


Coop satsar på ehandel



Jag satt vid TVn igår och såg en reklamfilm om en nyöppnad matbutik som heter Matäffären.se och blev genast nyfiken. Jag förstod direkt när jag såg reklamfilmen att någon stor matkedja måste stå bakom det hela, och mycket riktigt är detta en satsning från Coop. Jag gick in för att se om jag kunde få det men tyvärr går det bara runt Stockholmsområdet,

Varför göra Rixtäckande reklam då?
Svaret är ganska enkelt, de samlar nu in postnummer och får en indikation till vilken nästa stad ska bli att dra igång hemkörning med.

Kommer det fungera?
Jag tror det kommer göra det i Stockholm. Men skulle de komma hit till Borås så hade jag inte använt tjänsten. City har så mycket billigare priser så då hade jag valt det, jag kollade några varor och bananerna var 8-10:- dyrare per kilo, ganska mycket. Så där har de en problematik enligt mig. Sen gäller det att de har otroligt god service och inte lyckas leverera hem dåliga varor, hur vet dem hur mina bananer ska se ut? Omogna, övermogna eller lagom? Alla har vi ju olika smak...

Jag tror de är rätt på det hela, men jag tror man ska satsa endast lokalt och tänka till lite mer. Jag har en idé som bygger på E-handel samt att man kan hämta sin kasse eller få den hemkörd. Det är en tanke jag tror fungerar otroligt bra, samt att för de som hämtar sin kasse får butiken kvar sina spontanköp, de försvinner helt i och med denna sida...

Eller vad tror du? Kommer det fungera eller är det för tidigt ute? Har du någon lokal sida som fungerar?

Hitta inspiration för din webbshop



Jag sprang på en sida som jag gillar, och tror kommer bli riktigt bra! Vare sig du ska starta en webbshop eller om du har en. E-handels showcase är en sida där du kan lägga till din butik och få respons och betyg från andra. Du kan också sortera efter vilken plattform du vill se. Kanske det viktigaste om du ska starta en butik. Då är valet svårt mellan vilken lösning du ska välja och detta kan vara lite hjälp på vägen.

Hittar ni någon butik som är bra?

In och lägg till din butik samt inspireras!



Svea säljer nu på webben



Det blir allt vanligare att leverantörer skapar sina egna webbshoppar, på gott och ont. Personligen gillar jag det mycket men jag tror återförsäljarna kan bli lite sura. Det ligger enligt mig ett otroligt viktigt ansvar om en leverantör gör sin egna shop att vårda både kundkontakt och leverantörskontakt. Ett ansvar som kan vara lite svårt då man ser otroligt bra business i att sälja sina produkter själv direkt till kund.

En ny shop som lanserades igår är Sveas nya webbshop. Ett varumärke jag tycker om och tycker gör snygga kläder.

Besök deras nya shop, eller som de själva säger - boutique!


Gina Tricot - veckans butik V.34











Gina Tricot kan produktbilder och produktlistning. Därför blir dem veckans butik denna vecka. Jag tycker de utnyttjar skärmens storlek till max och att man kan få se plaggen så stora genom att zooma in är grymt. Jobbar du med kläder tycker jag du ska inspireras av deras lösning. Man kan se varenda detalj om man önskar.

Sen gillar jag deras sätt att selektera produkter, vill du bara ha toppar som är gröna kan du få fram endast dem genom ett enkelt klick. Genialiskt!

In och inspireras



Nudlar och en dator till skolstart?



NetOnNet gör om sin kampanj som de körde kring midsommar, fast nu med fokus på skolstarten. Kring midsommar kunde man köpa färskpotatis samtidigt som man handlade sin elektronik. Nu kan man köpa nudlar för endast 1 krona paketet. Jag gillar tänket och tycker de lyckas bra. Och nu när de kör om kampanjen måste midsommar gett bra respons. Det är roligt när butiker sticker ut! Mer sådant här vill jag se.

Till NetOnNet och köp nudlar...och en dator!

Inreda.com öppnar snart igen!



Inreda.com var en väldigt stor webbutik som det gick bra för, de satsade dock helt fel, de öppnade fysisk butik och drog på sig för mycket kostnader i fel tid. Detta resulterade i att det blev konkurs och shoppen stängdes ner. Mycket tråkigt!

Annelie som ägde inreda.com är dock starkt och väljer att starta om på nytt, men då endast med webbutik. Ett klokt val och otroligt starkt av henne. Hon har sen beslutet bloggat om resan från konkurs till nystart. Nu är det bara några dagar kvar till butiken är öppen igen och det ska bli otroligt spännande att se vad hon får fram denna gången. Butikslösning, leverantörer och det grafiska är jag nyfiken på.

Till starten kan ni läsa hennes blogg.

Abercrombie & Fitch - veckans butik V.33



Då är det dags för en ny butik att bli veckans butik och denna vecka blir det Abercrombie & Fitch. Det är en shop som jag tycker har ett lite eget tänk med snygga produktbilder och sköna funktioner. Bläddringen av produkter tycker jag är sjukt bra! Man kan få upp plagget stort om man önskar och det är detaljer i sidan som gör att den är otrolig skön att surfa på.

Har du inte besökt deras shop så gör det nu! Till Abercrombie & Fitch


Positivt Q2 för tretti.se



Jag läste precis på DagensHandel om att butiken tretti.se ökar sin försäljning under Q2. Ett positivt besked då det varit lite skakigt den senaste tiden i vår värld. De ökade sin omsättning med 36% vilket inte är dåligt.

Läs hela artikeln här.

Snyggare hantering av bilder i butiken



Sitter du med en webbshop som inte visar bilderna så snyggt som du önskar finns det en uppsjö av lösningar att välja mellan. Något som kan begränsa dig dock är om du har en lösning från en leverantör som inte kan installera det åt dig. Men använder du t.ex. en osCommerce-lösning där du har full tillgång till alla filer kan du få in en snyggare bildlösning.

Det finns en sida som listar olika lösningar där du även kan göra urval beroende på vad du vill ha lösningen till. Många är mer eller mindre likadana men dessa öppnar verkligen upp många dörrar till en snyggare shop.

Besök sidan.

Testa hur bra sökmotoroptimerad shop du har



Sökmotoroptimering är väldigt vanligt när man jobbar med nätet. Alla vill hamna högst upp på Google och många vill hjälpa dig via olika erbjudanden m.m.

Det finns dock ett verktyg som är otroligt bra och ger en analys av hur bra sidan är. Sen kan du rätta till det som behövs och testa igen tills du får ett bra resultat. De som har hjälpmedlet kan självklart hjälpa dig om du behöver hjälp. Mitt tips är dock att börja jobba själv och se långsiktigt på SEO.

Jag har märkt ett fel dock, när jag testar en av mina butiker så ser inte verktyget min textmassa under produkterna, något som ska synas. Jag har varit i kontakt med dem och det är en bugg i verktyget. Fast oftast fungerar verktyget utan problem.

Testa hur bra optimerad din sida är.



Seminarium om IT i handeln


Bild tagen från kampanjsidan.

Att besöka seminarium är otroligt bra. Man får alltid med sig något bra som man kan applicera på det projekt man håller på med. Computer Sweden, Dagens Handel och Svensk Handel arrangerar den 27 augusti ett seminarium om att öka försäljning, kundlojalitet och service utifrån kundinformationen. Hur kan man använda den information man har idag på bästa sätt. Det är inte enbart inriktat på E-handel men jag kan lova att du kommer kunna få många bra tips att använda dig av.

Tid: Torsdagen den 27 augusti 2009 klockan 08.30-12.00
Registrering från: 08.00
Plats: Rosenlundsgatan 34-36, Stockholm
Pris: Kostnadsfritt


Dagens program enligt hemsidan
07.30 Registrering och företagsutställning


08.30
Introduktion av dagen - Johan Hallsenius, chefredaktör på Computer Sweden och Thomas Karlsson, chefredaktör på Dagens Handel


08.40
Key note: Customer centricity in retail Andrew Fowkes SAS (Anförandet är på engelska)


09.20
Practice - Statistisk analys och ny teknik stoppar handelns blodflöde Nina Junehed, SAS Institute


09.50
Paus med möten i utställningen


10.20
Expertråd - Vad man får och inte får göra med kunddata Jonas Agnvall, Datainspektionen


10.50
Visualisera kunden och köpkraften I samarbete med SCB och OECD demonstrerar NCVA nya visuella verktyg där användaren enkelt kan ”SE” statistik för olika regioner. T.ex. Var i Sverige bor de mest välutbildade i åldern 15-64 och med stark köpkraft? Professor Mikael Jern, NCVA-National Center for Vsual Analytics vid Linköpings Universitet


11.20
Expertråd: Fem sätt att utveckla verksamheten genom kundkartläggning Johan Waller, Centigo - belyser ett antal trender


11.40
Case: Glamoröst och praktiskt med RFID Modeföretaget NP Collection implementering av RFID i hela leveranskedjan Miika Rosendahl RDN OY (Anförandet är på engelska)


12.00
Seminariet avslutas

Special!

12.00 - 13.30
Rundabordssamtal tillsammans med GMC för speciellt inbjudna gäster. Anmäl gärna ditt intresse av att delta i samband med din anmälan.

Med reservation för ändringar.

Läs mer och anmäl dig!

 



Get A Newsletter hjälper dig att hålla kollen



I vissa butikslösningar är nyhetsbrevsfunktionen sådär.. Man kanske till och med inte kan skicka ut ett utskick som HTML-brev. Då finns det en otroligt bra lösning som du kan använda dig av! Inte bara det att den är bra, den är också billig. För runt 1000 kronor om året så kan du göra snygga utskick, skapa olika listor att skicka till, mallar till utskicken. Men kanske bäst av allt, du kan följa ditt utskick, hur många har öppnat och vilka, hur många av de som öppnade mailet har klickat på en länk och då vilken länk. På så sätt kan du göra nya utskick till endast de som klickat och behöver inte irritera de som inte ens öppnat mailet.

Ett otroligt bra verktyg som jag rekommenderar! Du kan skapa ett konto gratis och få 100 utskick att göra. Då har du tid att testa om verktyget kan vara något för dig. Men jag lovar, du kommer bli otroligt nöjd!

Till Get A Newsletter


Firebug är lösningen för snabbare CSS-editering



Jag sitter just nu och arbetar med en webbshop, den byggs på en färdig teknisk lösning och sen får man optimera de sidor som finns via webbgränssnitt.. Ibland kan detta vara bökigt om man inte har koll på vart man ska ändra, eller om leverantören har kodat sidan annorlunda gentemot vad man själv brukar göra. Men det finns smidiga hjälpmedel, Firebug är ett otroligt bra insticksprogram till FireFox som gör det möjligt att inspektera sidan och då få upp vad som styr vad i CSS-koden. Du kan också testa vad som händer om du ändrar vissa värden. På så sätt kan du direkt se vad du ska ändra till och om du är på rätt element och ändrar.

Så använder du inte någon lösning för att enkelt se vad som styr vad så rekommenderar jag varmt Firebug.

Ladda ner Firebug här.

Internet World analyserar webbutiker



InternetWorld har under juni månad testat sex olika webbshoppar och det är intressant och rolig läsning. Jag tycker det alltid är roligt att läsa om vad andra tycker om butikerna, man lär sig alltid något nytt att tänka på och man reagerar alltid på något som man inte håller med om.

Läs om respektive shop och analys på följande länkar
Cdon
Lindex.se
Ridestore
Proffsgarderoben
Flowerhouse
Caliroots


Style is key - veckans butik V.32



Via ett forum där man kan få respons på sina arbeten sprang jag på denna nyöppnade butik och tänkte den kunde vara först ut bland mitt återkommande veckotips där jag kommer att skriva om en shop jag gillar. Antingen för att helheten är bra eller för att de har något som gör dem unika.

Style is key blir veckans shop och är precis nystartad men jag tycker de som driver den har skapat en grafisk profil som binder samman shoppen i förhållande till vad de säljer. De har skapat en tydlig nisch på street och mma vilket jag hoppas de ska leva kvar med och göra denna shoppen till en av de största shopparna inom deras område.

Det finns vissa element som gör att jag just väljer denna shoppen. En av sakerna är varukorgen uppe i toppen, att det bara står hur många plagg man har i den, kanske inte det mest användarvänliga men jag gillar det grafiska jag ser. Sen hur de hanterar bilder på en produkt. Stora bilder och när man klickar på den kommer en ny fram utan massa popup osv.

Ska jag hitta något som är minus så är det produkttexterna, det borde vara mer text och jag hoppas de får till innehållet allt eftersom.

Besök Style is key och inspireras.


HTML5 - det kommer bli riktigt bra tror jag!



HTML5 kommer göra världen lättare att leva i, eller i alla fall att få webbshoppen att bli ännu bättre utan att dra in massa Flash och då tappa SEO. Element9 visar vad man bland annat kan göra med HTML5 och lite JavaScript. Det kanske inte är något man kan applicera i sin shop, men man får en hint av vad man kan göra.

Du kommer dock bara kunna få det att fungera om du har en webbläsare som är kompatibel för HTML5. Men har du någon av följande FireFox 3.5, Safari 4 eller Chrome Beta 3 så ska du surfa in här och se möjligheterna..

Tyvärr ser vi ju inte Internet Explorer på den listan över kompatibla läsare så det lär dröja innan vi kan använda tekniken fullt ut..


Ebutik.se berättar om ökad försäljning



Just nu jobbar jag med ett nytt webbprojekt åt en kund till mig som ska öppna webbutik, då använder vi oss av Ebutik som teknisk lösning och därför brukar jag surfa in på deras blogg lite då och då för att se om det hänt något nytt. Kanske främst för att läsa om den nya butikslösning som de jobbar med. Den väntar jag på med spänning för att slippa frames och dylikt vilket inte är det bästa i dagens version. Men bättring på väg som sagt!

I senaste inlägget berör dem ökad försäljning och det som de skriver är så sant, de berör ämnet väldigt lite men produkttext är något som många inte får till, jag brottas med denna tanke hal tiden känns det som. Det är svårt med produkttexter och tar tid att få till bra sådana för att möta besökarens önskemål. Men jag tycker deras exempel är grymt bra, i mina ögon en riktigt ful shop men med otroligt bra produkttexter.

In och läs deras senaste blogginlägg!



Handla i möblerade rum








Bilder från hm.se

Jag är imponerad över H&M och deras butik. Eller kanske inte över butiken då jag mer och mer blir allergisk över Flashlösningar då det begränsar både SEO:n och möjligheten att se butiken på iPhone.. iPhone kanske inte är det viktigaste men just SEO-möjligheterna tycker jag man ska ta på stort allvar och inte ställa till det mer för sökmotorn än vad man behöver.

Deras sätt att visa produkterna på är dock genial, att se dem fotade i sin rätta miljö tycker jag är helrätt.. Då ser man precis hur stor produkten är i förhållande till miljön och hur den kommer göra sig. Jag tror detta är ett koncept som man kommer se mer och mer av inom ehandel. Att få sin butik att bli mer lik en riktig och ta den ännu ett steg längre. Jag undrar dock hur det är försäljningsmässigt, jag kan ha fel men då får ni rätta mig, när de släppte heminredning kunde man enbart kolla i rum medan man nu också har en meny till vänster. Kanske sålde det bättre om båda möjligheterna fanns...

Hur som helst så tycker jag det är galet bra gjort.

Besök H&M och inspireras.

Nästa kris blir ehandeln, eller?

Bild taget från Trendtv.se

Göran Adlen är en person jag följt den senaste tiden, kom i kontkat med honom på ett event där han föreläste om framtid och trender, fastnade direkt i det han sa och till min glädje började han för några månader sedan med en egen TV-kanal, på nätet.

TrendTV heter kanalen och den kan jag varmt rekommendera med nya avsnitt varannan vecka. Ett av programmen pratade han om E-handel och om att det kommer bli nästa kris, jag tror han har rätt, så är du E-handlare ska du absolut kolla på avsnittet och ta till dig det han säger. Idag är det så lätt att skapa en ebutik men hur skapar man en ebutik som håller i längden? Och hur skapar man en butik som inte hamnar i krisen?

Se avsnittet med Göran Adlén, det är avsnitt 4.


RSS 2.0